ಮುದ್ದು ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳೇ, ನಿಮಗೆಲ್ಲರಿಗೂ ಗುಬ್ಬಚ್ಚಿಗಳ ಚಿಲಿಪಿಲಿ ಬ್ಲಾಗಿಗೆ ಹಾರ್ದಿಕ ಸ್ವಾಗತ! ಸುಸ್ವಾಗತ!!

My English Book Six 6 ನೇ ತರಗತಿಯ ಇಂಗ್ಲೀಷ ಸ್ವಾಧ್ಯಾಯಮಾಲೆ

 My English Book Six 6 ನೇ ತರಗತಿಯ ಇಂಗ್ಲೀಷ ಸ್ವಾಧ್ಯಾಯಮಾಲೆ


CONTENTS


Study Tour ONE     

1.1              1.1 Songs of Happiness

1.2             1.2 Fun and Games with Tara and Friends

1.3           1.3  The Wild Boar and the Fox

1.4          1.4  A Letter from Hingoli

1.5          1.5  Nu-jo's Project

1.6          1.6 Grandpa Tells a Story

1.7          1.7 Are you a DIY Kid ?

Study Tour TWO

2.1 Minnie and Winnie

2.2 The Lion, the Man and the Statue

2.3 An Invisible Bench

2.4 The Mouse Merchant

2.5 The Man who Thinks he can...

2.6 How Glass is Made

2.7 Ad'wise' Customers

Study Tour THREE  

3.1 Time  

3.2 The Magic Herb

3.3 Eco-friendly Celebrations

3.4 At the Science Fair

3.5 The Duck and the Kangaroo 

3.6 NEWSFLASH!

3.7 The Man who Never Lied  

Study Tour FOUR

4.1 The Nightingale and the Nobleman

4.2 Molai's Kathoni

4.3 There's a hole in the bucket! 

4.4 Fantastic Shops!

4.5 A Book Review

4.6 The Worth of a Fabric

4.7 Play by Day and Night

 

Model Question Papers for Summative Evaluation

• First Semester  • Second Semester

 

1.1 Songs of Happiness

Sing your way home ...

Sing your way home

At the close of the day.

Sing your way home,

Drive the shadows away.

Smile every mile

For wherever you roam,

It will brighten your road,

It will lighten your load,

If you sing your way home.

                         When you are Happy

When you are happy

And you know it,

Clap your hands.

When you are happy

And you know it,

Clap your hands.

When you are happy

And you know it,

And you really want to show it,

When you are happy

And you know it,

Clap your hand


  

1.2 Fun and Games with Tara and Friends

(ತಾರಾ ಹಾಗೂ ಗೆಳೆಯರಲ್ಲಿ ಮೋಜಿನ ಆಟ)

Hi, Tara.

Good to see you

again.

Hi. I’m Mithu. And this is my friend Bittu.

Hello.

Hi, I’m Mia. I do everything better than Kuku.

Look, Paddy. Kuku’s turning artwheels again.

 No, Toto. Go back home.


2. Good Handwriting: Observe the letters given below carefully. Write the small and capital letters in proper proportion: (ಮುಂದೆ ಕೊಟ್ಟ ಅಕ್ಷರಗಳನ್ನು ಕಾಳಜಿಪೂರ್ವಕ ನಿರೀಕ್ಷಣೆ ಮಾಡಿರಿ ಮತ್ತು ಸಣ್ಣ ಮತ್ತು ದೊಡ್ಡ ಅಕ್ಷರಗಳನ್ನು ಪ್ರಮಾಣಬದ್ದ ಸ್ವರೂಪದಲ್ಲಿ ಬರೆಯಿರಿ.)

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz

 3. Find the right words: Complete and practise each of the  conversations given on Page No. 3

 

4. Any number of things: Count the numbers and collect the same things

Five -- Five fingers,  Five balls, Five green chillies,  Five biscuits. Five little mice, Five bones,

Nine-- Nine hundred and ninety-nine -- 999 stars, 999 footsteps, 999 bikes 999 little mice, 999 seeds.

5. One word to fit them all: Choose at least 3 words from the box and think of one item that fits in all. Write down the meaningful phrase you have made: (ಚೌಕಟ್ಟಿನಲ್ಲಿಯ ಶಬ್ದಗಳಲ್ಲಿ ಕನಿಷ್ಠ ಮೂರು ಶಬ್ದಗಳನ್ನು ಆಯ್ದು ಅರ್ಥಪೂರ್ಣ ಪಡೆನುಡಿ ತಯಾರಿಸಿರಿ. ಆ ಶಬ್ದವನ್ನು ಬರೆದುಕೊಳ್ಳಿರಿ.)

tall   short        little        small       big          young      cold  old          strong      long        thick       thin   fat    hot    bright      nice        clean       clever       dirty   soft hard  black      white       red            green        blue   golden pink  yellow    violet        dark        new           raw   shiny sweet    Juicy   ripe          round      tasty         bad   pretty   ugly   crunchy     beautiful

 Ans. (1) A tall thick green tree        (2) A beautiful pink soft rose

      (3) A yellow ripe sweet mango (4) A pretty blue little doll              (ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ಇನ್ನಿತರ ಶಬ್ದಗಳ ಸಮೂಹ ಸ್ವತ: ತಯಾರಿಸಬೇಕು)

6. Five beginnings but one end: Form groups of 5-7 students. Choose one of the following word, from the boxes as the end. Enact the word/phrase. Then use it different sentences. Enact the sentences. Write down any live (5 ರಿಂದ 7 ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳ ಗುಂಪು ಮಾಡಿರಿ. ಮುಂದಿನವುಗಳಲ್ಲಿ ಯಾವುದಾದರೂ ಒಂದು ಶಬ್ದದ/ಶಬ್ದ ಸಮೂಹದ ಆಯ್ಕೆ ಮಾಡಿ ಅದನ್ನು ಅಭಿನಯ ಮಾಡಿರಿ. ನಂತರ ಆ ಶಬ್ದ ಸಮೂಹವನ್ನು ಬೇರೆ ಬೇರೆ ಕಾರಣಗಳಿಗಾಗಿ ಬಳಸಿರಿ. ಅವುಗಳನ್ನು ಅಭಿನಯ ಮಾಡಿರಿ ಮತ್ತು ಬರೆದುಕೊಳ್ಳಿರಿ.)  words/phrases:

reading     smiling     .... drawing ...crying    laughing  

swimming in a tank    playing with a ball    carrying a heavy bag

Example: Swimming in a tank. I an swimming in a tank. We are swimming in a tank. He was swimming in a tank

Ans. (1) ... playing with a ball: I am playing with a ball. She is playing with a ball. They are playing with a ball. We are playing with a ball. The dog is playing with a ball. Raju is going to playing with a ball.

(2) ... carrying a heavy bag: She is carrying a heavy bag. He was carrying a heavy bag. I am carrying a heavy bag. The worker was carrying a heavy Bag.  We are carrying a heavy bag They are carrying a heavy bag

(3) ... reading story books: We are reading story books. The girl is reading story books They are reading story books. You are reading story books. I am reading story books.

(ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ಇತರ ವಾಕ್ಯಗಳನ್ನು ಸ್ವತ: ತಯಾರಿಸಬೇಕು)

7. You are out if you say ‘Yes’ or ‘No’ !  Form a circle. Ask a question to the person next to you. If he/she answers it with ‘Yes’ or ‘No’, they are ‘out’. Otherwise, they continue the game by asking a different question to the next person. You must not repeat the questions.(ಗೋಲಾಕಾರ ನಿಂತುಕೊಳ್ಳಿರಿ. ಮುಂದಿನ ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗೆ ಒಂದು ಪ್ರಶ್ನೆ ಕೇಳಿರಿ. ಅವನು Yes ಅಥವಾ No ಎಂದು ಉತ್ತರಿಸಿದರೆ Out ಆಗುವನು. ಬದಲಾಗಿ ಅವನು ಬೇರೆ ಪ್ರಶ್ನೆಗಳನ್ನು ಕೇಳುತ್ತಾ ಆಟವನ್ನು ಮುಂದುವರೆಸಬೇಕು. ನೀವು ಕೇಳಿದ ಪ್ರಶ್ನೆಯನ್ನೇ ಪುನ: ಕೇಳುವಂತಿಲ್ಲ.)  

START:- Bittu are you ready?      I am always ready.

Kuku, will you stop jumping?      But I enjoy jumping.

Paddy, are you tired?               I am hungry

I like grapes.      Do you like apples?    Are you sad?     I am angry

I am singing.      Are you reading?  FINISH

 

 8. All sorts of lists!: (a) Choose any one of the following topics to make a list. Try to list as many items as possible within two minutes: (ಯಾದಿ ತಯಾರಿಸಲು ಮುಂದಿನವುಗಳಲ್ಲಿ ಯಾವುದೇ ಒಂದು ವಿಷಯ ಆಯ್ದುಕೊಳ್ಳಿ. ಎರಡು ನಿಮಿಷದಲ್ಲಿ ಶಕ್ಯವಿದಷ್ಟು ಹೆಚ್ಚಿನ ವಸ್ತುಗಳ ಹೆಸರು ಬರೆಯಿರಿ.)

Ans. (1) Things and people in the classroom: chair, table, benches, desks, blackboard, dustbin, fan. tubelights. maps, charts, windows, door, teacher, students, monitor.

(2 ) Things you may see in the kitchen: bowl, cup, spoon, bucket, cutter, cauldron, dish, drum, gas cylinder, oven, pan, jar, jug, knife, ladle, mixer, mop. grater, glass, matchbox

(3) Things you may need on a picnic: clothes, camera, water bottle, tiffin. goggles, sweater, handkerch towel, soap, toothbrush. toothpaste, eatables, torch, mobile phone

(4) Words beginning with 'C': cat. can, come, comb, catch, choice, canal, canteen, camel, camer

(5) Things we cannot see: bacteria, sound. smell, taste, thought, mind, air. knowledge, memer

(6) Games you like:

(7) White things:

(8) Actions you can do with your hand:

(9) Things you see at a railway station: ಇವುಗಳ ಯಾದಿಯನ್ನು ಸ್ವತ: ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ತಯಾರಿಸಬೇಕು. 

(b) Now, put the words in your list in alphabetical order.

ಮೇಲೆ ಕೊಟ್ಟ ಪ್ರತಿಯೊಂದು ಯಾದಿಯಲ್ಲಿಯ ಶಬ್ದಗಳನ್ನು alphabetical order ದಲ್ಲಿ ಬರೆಯಿರಿ.

(c) Compare your lists. Try to describe the items in your list - mention their shape, size, colour, number, etc. and write meaningful phrases.

ನಿಮ್ಮ ಯಾದಿ ಬೇರೆ ಹುಡುಗರ ಯಾದಿ ಜೊತೆಗೆ ಹೊಂದಿಸಿ ನೋಡಿರಿ. ಆ ವಸ್ತುಗಳನ್ನು ವರ್ಣಿಸಲು ಪ್ರಯತ್ನ ಮಾಡಿರಿ. ಅದಕ್ಕಾಗಿ ಅವುಗಳ ಆಕಾರ, ಬಣ್ಣ, ಸಂಖ್ಯೆ ಇತ್ಯಾದಿಗಳನ್ನು ಉಲ್ಲೇಖ ಮಾಡಿ ಶಬ್ದ ಸಮೂಹಗಳನ್ನು ಬರೆಯಿರಿ.

Activities: (1) a brown chair (2) a round bowl (3) one gas cylinder (4) a square table (5) five spoons (6) two long sticks. (7) white clouds (8) two green pens

9. Complete the sentences in the pink track using phrases from the green field: (ಹಸಿರು ಹೊಲದಲ್ಲಿಯ ಶಬ್ದ ಸಮೂಹಗಳನ್ನು ಬಳಸಿಕೊಂಡು ಹಳದಿ ರಸ್ತೆಯಲ್ಲಿಯ ವಾಕ್ಯಗಳನ್ನು ಪೂರ್ಣ ಮಾಡಿರಿ.)
  

Ans. (1) You are our leader.            

(2) She is my friend.

(3) They are in group B.                            

(4) He is our teacher.

(5) I am her brother                                  

(6) We  are in the same school

(7) You are in their group.                        

(8) You are his father.

(9) She is our teacher.                             

(10) He is my friend.

(11) He is our leader.                               

(12) He is her brother.

(13) They are in your group.                             

(14) You are In the same school. 

(15) They are their neighbour.

We are... You are........... (ಇತರ ಶಬ್ದ ಸಮೂಹಗಳನ್ನು ಉಪಯೋಗಿಸಿ ಇಂತಹ ವಾಕ್ಯಗಳನ್ನು ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ಸ್ವತ: ತಯಾರಿಸಬೇಕು)  

1.3 The Wild Boar and the Fox

(ಕಾಡು ಹಂದಿ ಹಾಗೂ ನರಿ)

          ಕಥೆಯ ಸಾರಾಂಶ:  ಒಂದು ದಿನ ಕಾಡು ಹಂದಿಯು ತನ್ನ ಹಲ್ಲುಗಳನ್ನು ಮಸೆಯುತ್ತಿತ್ತು. ಅದೇ ಕಾಡಿನಲ್ಲಿ ನರಿ ವಾಸಿಸುತ್ತಿತ್ತು. ಅದಕ್ಕೆ ಕಾಡಿನ ಪ್ರಾಣಿಗಳ ಚೇಷ್ಟೆ ಮಾಡುವ ಖೋಡಿ ಸ್ವಭಾವವಿತ್ತು. ಹಲ್ಲು ಮಸೆಯುತ್ತಿದ್ದ ಹಂದಿಯನ್ನು ನೋಡಿ ಚೇಷ್ಟೆ ಮಾಡಬೇಕೆಂದೆನಿಸಿತು. ಅತ್ತ ಇತ್ತ ನೋಡುತ್ತಾ ಗಾಬರಿಯದಂತೆ ನಟಿಸುತ್ತ “ಇಲ್ಲಿ ಯಾವುದೇ ಗುಪ್ತ ಶತ್ರುಗಳು ಇಲ್ಲವಲ್ಲ ನೀನೇಕೆ ಹಲ್ಲುಗಳನ್ನು ಕೊರೆಯುತ್ತಿರುವೆ?” ನೀನು ಹೇಳುವುದು ನಿಜ ಆದರೆ ನಿಜವಾದ ಶತ್ರುಗಳು ಬಂದಾಗ ನನಗೆ ಹಲ್ಲುಗಳನ್ನು ಮಸೆಯುವುದಕ್ಕೆ ಸಮಯ ಸಿಗುವುದಿಲ್ಲವಲ್ಲ. ನನ್ನ ಆಯುಧಗಳು ಆಗ ತಯಾರಿಯಲ್ಲಿ ಇರಬೇಕು. ತಯಾರಿಯಲ್ಲಿ ನಾನು ಇರದಿದ್ದರೆ ಸಾಯುವೆನು” ಎಂದು ಕಾಡು ಹಂದಿ ಉತ್ತರಿಸಿತು.

        ಈ ಕಥೆಯು ಪುರ್ವ ತಯಾರಿಯಲ್ಲಿ ಇರಬೇಕೆಂದು ಹೇಳುತ್ತದೆ. ಕೊನೆಯ ಸಮಯಕ್ಕಾಗಿ ಕೆಲಸ ಮುಂದುವರೆಸಬಾರದು.

ಶಬ್ದಾರ್ಥಗಳು: wild- living in a jungle- ಕಾಡು ಪ್ರಾಣಿಗಳು         

boar –ಕಾಡು ಹಂದಿ  

Grin smile- ಮುಗುಳುನಗೆ Tusks- ಉದ್ದನೆಯ ಹಲ್ಲುಗಳು

POINTERS:

1.    Listen to the story carefully. As you listen, tick only those words that appear in the story (ಕಥೆ ಗಮನವಿಟ್ಟು ಕೇಳಿರಿ. ಕಥೆ ಕೇಳುವಾಗ ಕೇವಲ ಕಥೆಯಲ್ಲಿ ಬಂದಿರುವ ಶಬ್ದಗಳನ್ನು ಗುರುತಿಸಿರಿ.

Ans. Wild mild, oar boar, ox box fox, dark bark, fun gun, saw raw,      please tease, talk walk, pay  day, word work, Card hard.        Won’t want, chance dance

2.    ಪಠ್ಯಪುಸ್ತಕದ ಪೃಷ್ಠ ಕ್ರ. 7 ರ ಮೇಲಿನ ಚಿತ್ರದಲ್ಲಿ ಮುಂದಿನ ಹೆಸರುಗಳನ್ನು ಹೊಂದಿಸಿರಿ.: a wild boar tusks a tree trunk

            (Oral Work)

3. Listen carefully and answer the questions orally using only one word or phrase ಮುಂದಿನ ಪ್ರಶ್ನೆಗಳ ಉತ್ತರಗಳನ್ನು ಕೇವಲ ಒಂದು ಶಬ್ದದಲ್ಲಿ ಅಥವಾ ಶಬ್ದಸಮೂಹದಲ್ಲಿ ಮೌಖಿಕವಾಗಿ ಹೇಳಿರಿ.:

Questions (1) What was the boar doing?

Ans. - sharpening his tusks

(2) How was he doing it?           Ans: carefully     

(3) Who lived in the same forest?      Ans: a fox

(4) Who saw the wild boar? What did he decide to do?

Ans: a fox, decided to tease him

(5) Did the boar pay any attention to him? Ans-  No. he did not.

4. Match the words or phrases in ‘A’ and ‘B’ with reference to the story.

          Looking For = a chance

       Make fun of = other animals

       Sharpen     = tusks

       Pay attention to = the fox

5. The following speeches show up the nature of the speaker.

Guess the speaker - the wild boar or the fox ?(ಮುಂದಿನ ವಿಧಾನಗಳು ಮಾತಾಡುವವರ ಸ್ವಭಾವವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತವೆ. ಮಾತನಾಡುವವ ಕಾಡು ಹಂದಿಯೋ ಅಥವಾ ನರಿಯೋ ಎಂಬುದನ್ನು ತರ್ಕಿಸಿರಿ)

 Ans (1) 'I have invited some friends for a party this evening. I must tidy up the house before 4.00 pm. =the boar

(2) 'I have to catch a 7.00 am train tomorrow. I need to pack my bag tonight."           The boar

(3) "These ants are so stupid. All the time they are busy collecting food.   =the fox

(4) 'Sister, thank you for the laddoos. Now, give me a hammer so that I can break them."        =the fox

ಶಬ್ದಾರ್ಥಗಳು:tidy up (ಟಾಯಿಡಿ ಅಪ್) – ಚೆನ್ನಾಗಿ/ಅಚ್ಚುಕಟ್ಟಾದ.

               pack (ಪ್ಯಾಕ್) ಕಟ್ಟು  

               stupid (ಸ್ಟುಪಿಡ್) ಮೂರ್ಖ

               hammer (ಹ್ಯಾಮ್ಮರ್) – ಹತೋಡಿ/ಸುತ್ತಿಗೆ

 5. Learn the following idioms about animals: (ಪ್ರಾಣಿಗಳ ಬಗ್ಗೆ ಇರುವ ನುಡಿಗಟ್ಟುಗಳನ್ನು ತಿಳಿದುಕೊಳ್ಳಿರಿ)

(1) as sly as a fox (ನರಿಯ ಹಾಗೆ ಮೋಸಗಾರ)    

(2) as quiet as a mouse (ಇಲಿಯಂತೆ ಶಾಂತ)    

(3) as brave as a lion (ಸಿಂಹದ ಹಾಗೆ ಶೂರ

(4) as stubborn as a mule (ಹೆಸರಗತ್ತೆ ಹಾಗೆ ಹಟವಾದಿ)

(5) as strong as an ox (ಎತ್ತಿನ ಹಾಗೆ ಬಲವಂತ)

(6) as free as a bird (ಪಕ್ಷಿಯ ಹಾಗೆ ಸ್ವತಂತ್ರ

(7) as busy as a bee (ಜೇನಿನ ನೋಣದಂತೆ ಕೆಲಸದಲ್ಲಿ ವ್ಯಸ್ತ)

(8) as slow as a snail (ಸ್ನೇಲ್) (ಬಸವನ ಹುಳದಂತೆ ಗತಿಮಂದ)

(9) as proud as a peacock (ನವಿಲಿನಂತೆ ಅಹಂಕಾರವುಳ್ಳವ)

7. Find at least 3 suitable objects for each of the following action words. (ಮುಂದಿನ ಕ್ರಿಯಾಪದಗಳಿಗಾಗಿ ಪ್ರತಿಯೊಂದಕ್ಕೆ ಕನಿಷ್ಠ 3 ಯೋಗ್ಯ ವಸ್ತುಗಳನ್ನು ಶೋಧಿಸಿರಿ:)

Ans. (1) write: a letter, a story, a book

(2) decorate: a stage, a home, a hall

(3) paint: a picture, walls, a box

(4) draw: a line, a picture, a map

(5) play: cricket, games, trick/mischief

(6) open: the door, your mind, a shop

(7) close: the eyes, the window, the umbrella

(8) wash: clothes, the mouth, the dirt

(9) polish: the shoes, the belt, your knowledge

(10) throw: the leftover, a stone, a ball

(11) catch: a ball, this mango, a train

(13) Sharpen: scissors, tusks, a knife, a pencil, your mind

(14) break: the rule, a stick, a bottle

(15) pour: tea, drinks, water

(16) fill: a bucket, a drum, the stomach  

(17) cut: an apple, a finger, a paper

(18) join: the circle, lines, both ends

(19) find: a way, a solution, the address

(20) fold: a paper, a mat, a blanket

(21) measure: the length, the height, the area

(22) repair: the umbrella, the shoes, the machine

8. Try to think of different answers to the following ‘why’ questions. Write down at list 2 of them in English. (ಮುಂದಿನ 'Why' ಪ್ರಶ್ನೆಗಳ ಬೇರೆ ಬೇರೆ ಉತ್ತರ ನೀಡಲು ಪ್ರಯತ್ನಿಸಿರಿ. ಕನಿಷ್ಠ 2 ಪ್ರಶ್ನೆಗಳ ಉತ್ತರ ಇಂಗ್ಲೀಷದಲ್ಲಿ ಬರೆಯಿರಿ.

(1) Why are you reading this story ? (ಈ ಪುಸ್ತಕವನ್ನು ನೀನು ಏಕೆ ಓದುತ್ತಿರುವೆ?)

Ans. I like it./It's interesting. / I am reading it because it's funny.

(2) Why are you crying ? (ನೀನು ಏಕೆ ಅಳುತ್ತಿರುವೆ?)

Ans. I am hungry. /Mom bit me.

(3) Why are you laughing ? (ನೀನು ಏಕೆ ನಗುತ್ತಿರುವೆ?)

Ans. I heard a funny joke.

(4) Why are you sitting on the table ? (ನೀನು ಟೇಬಲ್ ಮೇಲೆ ಏಕೆ ಕುಳಿತುಕೊಂಡಿರುವೆ?)

Ans. I feel like a king here./I think here is confertable.

(5) Why are you shouting ? (ನೀನು ಏಕೆ ಕೂಗುತ್ತಿರುವೆ?)

Ans. I'm shouting because people should look at my fancy dress.

(6) Why are you eating so fast? (ನೀನು ಇಷ್ಟು ಗಡಿಬಿಡಿಯಿಂದ ಏಕೆ ತಿನ್ನುತ್ತಿರುವೆ?)

Ans. I am eating fast because I wish to grow fast.

9. Read the situation and the answers in a, b and c. Guess the 'why' quetios that Akshay asks. (a. b ಮತ್ತು c ದಲ್ಲಿಯ ಪ್ರಸಂಗ ಮತ್ತು ಉತ್ತರವನ್ನು ಓದಿ ಅಕ್ಷಯನು ಕೇಳಿದ ಪ್ರಶ್ನೆ ಗೆಸ್ಸ್ ಮಾಡಿರಿ:)

 

Situation

Why question

Answer

a

Amit and Ajay are fighting.

Akshay: Why are you fighting?

Amit: He took my pencil and broke it.

b

Ajay is going home.

Akshay: Why are you going home?

Ajay: I am hungry.

c

Amit is waiting at the bus-stop.

Akshay: Why are you waiting for?

Amit: I am waiting for the 10 o’ clock bus.

 

 

1.4 A Letter from Hingoli

ಹಿಂಗೋಲಿಯಿಂದ ಒಂದು ಪತ್ರ

ಅನುವಾದ:  

ನನ್ನ ಪ್ರೀತಿಯ ಸಂಜುಮಾಮಾ,

ನಾನು ಹಿಂಗೋಲಿ ತಲುಪಿದ್ದೇನೆ. ನಾವು ಸಗ್ರೋಲಿಯಲ್ಲಿ ಎಷ್ಟು ಅದ್ಭುತವಾದ ದಿನಗಳನ್ನು ಕಳೆದಿದ್ದೇವೆ! ಮರೆಯಲಾಗದ ಕ್ಷಣಗಳು! ಈ ಬೇಸಿಗೆ ರಜೆಯು ನನ್ನ ಜೀವನಕ್ಕೆ ಅನೇಕ ವರ್ಣರಂಜಿತ ನೆನಪುಗಳನ್ನು ಸೇರಿಸಿದೆ. ಸಂಜುಮಾಮಾ, ನಾನು ನಿನ್ನನ್ನು, ಸಗ್ರೋಲಿಯನ್ನು ಮಿಸ್ ಮಾಡುತ್ತೇನೆ.

ಸಗ್ರೋಲಿಯಲ್ಲಿ ನಾನು ಮಂಜ್ರಾ ನದಿಯಲ್ಲಿ ಈಜಾಡಿ ಆನಂದಿಸಿದೆ. ಇದರ ದಂಡೆಯಲ್ಲಿ ತೇಜಸ್ ಮತ್ತು ಅವಧೂತ್ ಜೊತೆಗೆ ಆಟ ಅಡಿದೆ ಮತ್ತು ಬಾಲಾಘಾಟ್ ಬೆಟ್ಟಗಳ ಮೂಲಕ ನಡೆದೆವು. ಮನೆಗೆ ಹಿಂತಿರುಗುವಾಗ ಎಮ್ಮೆ ಮೇಲೆ ಸವಾರಿ ಮಾಡುತ್ತಿದ್ದ ನನಗೆ ಸಗ್ರೋಲಿಯ ರಾಜನಂತೆ ಅನಿಸಿತು.

ಮತ್ತು ಆ ಊಟ! ವಾವ್! ಇದು ಚಕಲಿ ಜೊತೆ ಮಾವಿನ್ ರಸ, ಪಾಪಡಿ ಮತ್ತು ಕಾಂದಾ ಭಜಿ, ಮೀರಾಮಾಮಿ ಒಳ್ಳೆಯ ಅಡಿಗೆಯಲ್ಲಿ ಬಹಳ ಪರಿಣಿತಳು. ಅಜ್ಜಿಯ ಶ್ರೀಖಂಡವಡೆ ಅನುಪಮ. ಚಿಕ್ಕಪ್ಪ-ತಾತನ ವಾಚನಾಲಯದಲ್ಲಿ ಕಿಶೋರ್, ಚಂಪಕ್ ಮತ್ತು ಕುಮಾರ್ ಅವರ ಸಂಪುಟಗಳನ್ನು ಓದಿ ನಾನು ಎಷ್ಟು ಆನಂದಿಸಿದೆ! ಮುಂದಿನ ವರ್ಷ ಸಗ್ರೋಳಿ ಗ್ರಾಮಕ್ಕೆ ಭೇಟಿಯಾಗಲು ನಾನು ತುಂಬಾ ಕಾಯುತ್ತಲಿದ್ದೇನೆ.  

ತಾತ ಅಜ್ಜಿ, ರಾಜುಮಾಮಾ, ಶೈಲಾಮಾಮಿ, ಮೀರಾಮಾಮಿ ಅವರಿಗೆ ನನ್ನ ನಮಸ್ಕಾರಗಳು. ತೇಜಸ್ ಮತ್ತು ಅವಧೂತರಿಗೆ ಶುಭಾಶಯಗಳು.      

                                                       ನಿನ್ನ ಪ್ರೀತಿಯ

                                                                 ರಮಣ

 ವಿ. ಸೂ. ನಾನು ತೇಜಸ್‌ನಿಗೆ  ಎರಡು ಅಂಚೆ ಚೀಟಿಗಳು ಮತ್ತು ಅವಧೂತ್‌ಗಾಗಿ ಕಡ್ಡಿ ಪೆಟ್ಟಿಗೆಯ ಕವ್ಹರ್ ಅವರ ಸಂಗ್ರಹದಲ್ಲಿಡಲು ಕಳುಹಿಸುತ್ತಿದ್ದೇನೆ.  

POINTERS: (Textbook page 11)

1. Answer the following questions:

(a) Where does Raman live? (ರಾಮನ್ ಎಲ್ಲಿ ವಾಸಿಸುತ್ತಾನೆ?)

Ans. Raman lives in Hingoli.

(b) Where does Sanjumama live ? (ಸಂಜುಮಾಮಾ ಎಲ್ಲಿ ವಾಸಿಸುತ್ತಾರೆ?)

Ans. Sanjumama lives in Sagroli.

(c) Name the river in Sagroli. (ಸಗ್ರೋಲಿಯಲ್ಲಿಯ ನದಿಯ ಹೆಸರು ಹೇಳಿರಿ.)  Ans. The river in Sagroli is Manjara.

(d) Who has a library ? (ವಾಚನಾಲಯ ಯಾರದು?)

Ans. Kaka-ajoba has a library.

       (e) If Raman made a list of his relatives at Sagroli, what names would he write? (ರಮಣನು ಸಗ್ರೋಳಿಯಲ್ಲಿರುವ ತನ್ನ ಸಂಬಂಧಿಕರ ಯಾದಿ ಮಾಡಿದರೆ ಯಾವ ಹೆಸರುಗಳನ್ನು ಬರೆಯುವನು)

Ans. Sanjumama, Aaji, Ajoba, Rajumama, Shailamar ajoba, Tejas and Avadhoot (maternal cousins).

2.  (i) List the interesting things that Raman did at Sagroli. ರಮಣನು ಸಗ್ರೋಳಿಯಲ್ಲಿ ಮಾಡಿದ ಮನೋರಂಜನೆಯ ಸಂಗತಿಗಳನ್ನು ಯಾದಿ ಮಾಡಿರಿ.

 Ans. (1) Enjoyed swimming in the river Manjara. (2) Played with Tejas and Avadhoot on the banks of river. (3) Went on long walks through the Balaghat hills, (4) Ride a buffalo. (5) Read the bound volumes of Kishor, Champak and Kumar.

1.    Spot the exclamations (!) in the letter and copy the sentences.  (ಪತ್ರದಲ್ಲಿ ಉದ್ಗಾರವಾಚಕ ವಾಕ್ಯಗಳನ್ನು ಗುರುತಿಸಿ ಬರೆಯಿರಿ)

 Ans. (1) How wonderful were the days we spent at Sagroli!

(2) Unforgettable moments! (3) That lunch! Wow! (4) How I enjoyed reading the bound volumes of Kishor, Champak and Ke in Kaka-ajoba's library!

4. (a) Find and copy the non-English words in the letter.

Ans. Amras, Kurdal, Papdya, Kanda Bhaji, Shrikhanda wadi, Aaji. Ajo (b) Make a list of your favourite foods/dishes. How many of the words are in English? Underline them.

Ans. Puranpoli, Idli, Pizza, Burger, Modak, Shrikhand-puri, Pulao, Bir Two of them are English words.

(c) List five of your favourite books or stories. How many of the names are in English? Underline them.

Ans. Champak, Kasturi, Shyamchi Aai, Gotya, Tin-Tin magazine, Gulliver's Travels, Sindba Sailor, Robin Hood, Faster Fene. Three of them are English names.

5.    Find the smaller words hidden in the following words. Do not chang order of the letters in the words:

Ans. (1) reached: reach, each (2) wonderful : won, wonder, on (3) unforgettable: for, get, forget, table, able (4) colourful: colour, our (5) incomparable: in, parable, able (6) lovingly: loving. in. Oral Work 6. Study the readings given on the Textbook page 11 and read the following dates:

(1) 15 August 2015: The fifteenth of August two thousand and fifteer (2) 22 December: The twenty-second of December

(3) 26 January: The twenty-sixth of January

(4) 1 May: The first of May

(5) 9 June 2015:The ninth of June two thousand and fifteen

ಏಕ ವಚನ ಪದಗಳನ್ನು ಕೊನೆಯಲ್ಲಿ -es ಅಕ್ಷರಗಳನ್ನು ಜೋಡಿಸಿ ಬಹುವಚನ ಮಾಡಲಾಗುವುದು. 

ಏಕ ವಚನ Singular Form

ಬಹುವಚನ Plural Form

class

classes

bunch

bunches

match

matches

dish

dishes

brush

brushes

Mass

Masses

fox

foxes

branch

branches

eyelash

eyelashes

dash

dashes

dress

Dresses

box

boxes.

 8. In how many ways can you translate the following words into your mother tongue ? Write the different translations.

Uncle - ಚಿಕ್ಕಪ್ಪ/ದೊಡ್ಡಪ್ಪ/ಮಾಮಾ Auntಚಿಕ್ಕಮ್ಮ/ದೊಡ್ಡಮ್ಮ/ಅತ್ತೆ/ಮಾಮಿ Grandfatherಅಜ್ಜ/ತಾತ  Grandmother- ಅಜ್ಜಿ  Cousinಚಿಕ್ಕಪ್ಪ/ದೊಡ್ಡಪ್ಪ/ಮಾಮಾನ ಮಗ

9. Write the terms of address you use for your relatives or family friends.

Example : SanjumamaDearest Mamashri

              Kaka Dearest KAKAJI

             Ajoba- My Dear Ajoba.


 


ಕಾಮೆಂಟ್‌‌ ಪೋಸ್ಟ್‌ ಮಾಡಿ

0 ಕಾಮೆಂಟ್‌ಗಳು