My English Book Six 6 ನೇ ತರಗತಿಯ ಇಂಗ್ಲೀಷ ಸ್ವಾಧ್ಯಾಯಮಾಲೆ
CONTENTS
Study Tour
ONE
1.1 1.1 Songs of Happiness
1.2 1.2 Fun and Games with Tara and Friends
1.3 1.3 The Wild Boar and the Fox
1.4 1.4 A Letter from Hingoli
1.5 1.5 Nu-jo's Project
1.6 1.6 Grandpa Tells a Story
1.7 1.7 Are you a DIY Kid ?
Study Tour TWO
2.1 Minnie and
Winnie
2.2 The Lion,
the Man and the Statue
2.3 An
Invisible Bench
2.4 The Mouse
Merchant
2.5 The Man who
Thinks he can...
2.6 How Glass
is Made
2.7 Ad'wise'
Customers
Study Tour THREE
3.1 Time
3.2 The Magic
Herb
3.3
Eco-friendly Celebrations
3.4 At the Science Fair
3.5 The Duck and the Kangaroo
3.6 NEWSFLASH!
3.7 The Man who
Never Lied
Study Tour
FOUR
4.1 The
Nightingale and the Nobleman
4.2 Molai's
Kathoni
4.3 There's a hole in the bucket!
4.4 Fantastic Shops!
4.5 A Book
Review
4.6 The Worth
of a Fabric
4.7 Play by Day
and Night
Model Question Papers for Summative Evaluation
• First Semester • Second Semester
1.1 Songs of Happiness
Sing your way home ...
Sing your way
home
At the
close of the day.
Sing your
way home,
Drive the
shadows away.
Smile every
mile
For
wherever you roam,
It will
brighten your road,
It will
lighten your load,
If you sing your way home.
When you are Happy
When you
are happy
And you know
it,
Clap your
hands.
When you
are happy
And you
know it,
Clap your
hands.
When you
are happy
And you
know it,
And you
really want to show it,
When you
are happy
And you
know it,
Clap your hand
1.2 Fun and Games with Tara and Friends
(ತಾರಾ ಹಾಗೂ ಗೆಳೆಯರಲ್ಲಿ ಮೋಜಿನ ಆಟ)
Hi, Tara.
Good to see you
again.
Hi. I’m Mithu. And this is my friend Bittu.
Hello.
Hi, I’m Mia. I do everything better than Kuku.
Look, Paddy. Kuku’s turning artwheels again.
No, Toto. Go back home.
2. Good
Handwriting: Observe the
letters given below carefully. Write the small and capital letters in proper
proportion: (ಮುಂದೆ ಕೊಟ್ಟ ಅಕ್ಷರಗಳನ್ನು
ಕಾಳಜಿಪೂರ್ವಕ ನಿರೀಕ್ಷಣೆ ಮಾಡಿರಿ ಮತ್ತು ಸಣ್ಣ ಮತ್ತು ದೊಡ್ಡ ಅಕ್ಷರಗಳನ್ನು ಪ್ರಮಾಣಬದ್ದ
ಸ್ವರೂಪದಲ್ಲಿ ಬರೆಯಿರಿ.)
Aa Bb Cc Dd
Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz
3. Find the right words: Complete and practise each of the conversations given on Page No. 3
4. Any
number of things: Count the numbers and
collect the same things
Five -- Five fingers, Five balls, Five green chillies, Five biscuits. Five little mice, Five bones,
Nine-- Nine hundred and ninety-nine -- 999 stars, 999 footsteps, 999 bikes 999 little mice, 999 seeds.
5. One word to
fit them all: Choose at least 3 words from the box and think of one item that fits in
all. Write down the meaningful phrase you have made: (ಚೌಕಟ್ಟಿನಲ್ಲಿಯ ಶಬ್ದಗಳಲ್ಲಿ ಕನಿಷ್ಠ ಮೂರು ಶಬ್ದಗಳನ್ನು
ಆಯ್ದು ಅರ್ಥಪೂರ್ಣ ಪಡೆನುಡಿ ತಯಾರಿಸಿರಿ. ಆ ಶಬ್ದವನ್ನು ಬರೆದುಕೊಳ್ಳಿರಿ.)
tall short little small big young cold old strong long thick thin fat hot bright nice clean clever dirty soft hard black white red green blue golden pink yellow violet dark new raw shiny sweet Juicy ripe round tasty bad pretty ugly crunchy beautiful |
Ans. (1) A tall thick green tree (2) A beautiful pink soft rose
(3) A yellow ripe sweet mango (4) A pretty
blue little doll (ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ಇನ್ನಿತರ ಶಬ್ದಗಳ ಸಮೂಹ ಸ್ವತ:
ತಯಾರಿಸಬೇಕು)
6. Five
beginnings but one end: Form groups of 5-7 students. Choose one of the following word, from the
boxes as the end. Enact the word/phrase. Then use it different sentences. Enact
the sentences. Write down any live (5 ರಿಂದ 7 ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳ ಗುಂಪು
ಮಾಡಿರಿ. ಮುಂದಿನವುಗಳಲ್ಲಿ ಯಾವುದಾದರೂ ಒಂದು ಶಬ್ದದ/ಶಬ್ದ ಸಮೂಹದ ಆಯ್ಕೆ ಮಾಡಿ ಅದನ್ನು ಅಭಿನಯ
ಮಾಡಿರಿ. ನಂತರ ಆ ಶಬ್ದ ಸಮೂಹವನ್ನು ಬೇರೆ ಬೇರೆ ಕಾರಣಗಳಿಗಾಗಿ ಬಳಸಿರಿ. ಅವುಗಳನ್ನು ಅಭಿನಯ
ಮಾಡಿರಿ ಮತ್ತು ಬರೆದುಕೊಳ್ಳಿರಿ.) words/phrases:
reading smiling .... drawing ...crying laughing
swimming in a
tank … playing with a ball carrying a heavy bag
Example:
Swimming in a tank. I an swimming in a tank. We are swimming in a tank. He was swimming in a tank
Ans. (1)
... playing with a ball: I am playing with a ball. She is playing with a
ball. They are playing with a ball. We are playing with a ball. The dog is
playing with a ball. Raju is going to playing with a ball.
(2) ...
carrying a heavy bag: She is carrying a heavy bag. He was carrying a heavy bag. I am carrying a
heavy bag. The worker was carrying a heavy Bag.
We are carrying a heavy bag They are carrying
a heavy bag
(3) ...
reading story books: We are reading story books. The girl is reading story books They are
reading story books. You are reading story books. I am reading story books.
(ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ಇತರ ವಾಕ್ಯಗಳನ್ನು ಸ್ವತ: ತಯಾರಿಸಬೇಕು)
7. You are out if you say ‘Yes’ or ‘No’ ! Form a
circle. Ask a question to the person next to you. If he/she answers it with ‘Yes’ or ‘No’, they are ‘out’.
Otherwise, they continue the game by asking a different question to the
next person. You must not repeat the questions.(ಗೋಲಾಕಾರ ನಿಂತುಕೊಳ್ಳಿರಿ. ಮುಂದಿನ ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗೆ
ಒಂದು ಪ್ರಶ್ನೆ ಕೇಳಿರಿ. ಅವನು Yes ಅಥವಾ No ಎಂದು ಉತ್ತರಿಸಿದರೆ Out ಆಗುವನು. ಬದಲಾಗಿ ಅವನು ಬೇರೆ
ಪ್ರಶ್ನೆಗಳನ್ನು ಕೇಳುತ್ತಾ ಆಟವನ್ನು ಮುಂದುವರೆಸಬೇಕು. ನೀವು ಕೇಳಿದ ಪ್ರಶ್ನೆಯನ್ನೇ ಪುನ:
ಕೇಳುವಂತಿಲ್ಲ.)
START:- Bittu are you ready? I am always ready.
Kuku, will
you stop jumping? But I enjoy jumping.
Paddy, are
you tired? I am hungry
I like grapes. Do you like apples? Are you sad? I am angry
I am singing. Are
you reading? FINISH
8. All sorts of lists!: (a) Choose any one of the
following topics to make a list. Try to list as many items as possible within
two minutes: (ಯಾದಿ ತಯಾರಿಸಲು ಮುಂದಿನವುಗಳಲ್ಲಿ ಯಾವುದೇ ಒಂದು ವಿಷಯ ಆಯ್ದುಕೊಳ್ಳಿ. ಎರಡು
ನಿಮಿಷದಲ್ಲಿ ಶಕ್ಯವಿದಷ್ಟು ಹೆಚ್ಚಿನ ವಸ್ತುಗಳ ಹೆಸರು ಬರೆಯಿರಿ.)
Ans. (1) Things and people in the
classroom: chair, table,
benches, desks, blackboard, dustbin, fan. tubelights. maps, charts, windows,
door, teacher, students, monitor.
(2 ) Things you
may see in the kitchen: bowl, cup, spoon, bucket, cutter, cauldron, dish, drum, gas cylinder, oven,
pan, jar, jug, knife, ladle, mixer, mop. grater, glass, matchbox
(3) Things you
may need on a picnic: clothes, camera, water bottle, tiffin. goggles, sweater, handkerch towel,
soap, toothbrush. toothpaste, eatables, torch, mobile phone
(4) Words
beginning with 'C': cat. can, come, comb, catch, choice, canal, canteen, camel, camer
(5) Things we
cannot see: bacteria,
sound. smell, taste, thought, mind, air. knowledge, memer
(6) Games you like:
(7) White things:
(8) Actions you can do with your hand:
(9) Things you see at a railway
station: ಇವುಗಳ ಯಾದಿಯನ್ನು ಸ್ವತ: ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ತಯಾರಿಸಬೇಕು.
(b) Now,
put the words in your list in alphabetical order.
ಮೇಲೆ ಕೊಟ್ಟ ಪ್ರತಿಯೊಂದು ಯಾದಿಯಲ್ಲಿಯ ಶಬ್ದಗಳನ್ನು alphabetical order ದಲ್ಲಿ ಬರೆಯಿರಿ.
(c) Compare your
lists. Try to describe the items in your list - mention their shape, size, colour, number, etc. and write meaningful phrases.
ನಿಮ್ಮ ಯಾದಿ ಬೇರೆ ಹುಡುಗರ ಯಾದಿ ಜೊತೆಗೆ ಹೊಂದಿಸಿ
ನೋಡಿರಿ. ಆ ವಸ್ತುಗಳನ್ನು ವರ್ಣಿಸಲು ಪ್ರಯತ್ನ ಮಾಡಿರಿ. ಅದಕ್ಕಾಗಿ ಅವುಗಳ ಆಕಾರ, ಬಣ್ಣ,
ಸಂಖ್ಯೆ ಇತ್ಯಾದಿಗಳನ್ನು ಉಲ್ಲೇಖ ಮಾಡಿ ಶಬ್ದ ಸಮೂಹಗಳನ್ನು ಬರೆಯಿರಿ.
Activities: (1) a brown chair (2) a round bowl (3) one gas cylinder (4) a square table (5) five spoons (6) two long sticks. (7) white clouds (8) two green pens
Ans. (1) You are our leader.
(2) She is my friend.
(3) They are in group B.
(4) He is our teacher.
(5) I am her brother
(6) We are in the same school
(7) You are in their group.
(8) You are his father.
(9) She is our teacher.
(10) He
is my friend.
(11) He is our leader.
(12) He
is her brother.
(13) They are in your group.
(14) You are In the same school.
(15) They
are their
neighbour.
We are... You are........... (ಇತರ ಶಬ್ದ ಸಮೂಹಗಳನ್ನು ಉಪಯೋಗಿಸಿ ಇಂತಹ ವಾಕ್ಯಗಳನ್ನು
ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ಸ್ವತ: ತಯಾರಿಸಬೇಕು)
1.3 The Wild Boar and the Fox
(ಕಾಡು ಹಂದಿ ಹಾಗೂ ನರಿ)
ಕಥೆಯ
ಸಾರಾಂಶ: ಒಂದು ದಿನ ಕಾಡು ಹಂದಿಯು ತನ್ನ ಹಲ್ಲುಗಳನ್ನು ಮಸೆಯುತ್ತಿತ್ತು. ಅದೇ ಕಾಡಿನಲ್ಲಿ
ನರಿ ವಾಸಿಸುತ್ತಿತ್ತು. ಅದಕ್ಕೆ ಕಾಡಿನ ಪ್ರಾಣಿಗಳ ಚೇಷ್ಟೆ ಮಾಡುವ ಖೋಡಿ ಸ್ವಭಾವವಿತ್ತು. ಹಲ್ಲು
ಮಸೆಯುತ್ತಿದ್ದ ಹಂದಿಯನ್ನು ನೋಡಿ ಚೇಷ್ಟೆ ಮಾಡಬೇಕೆಂದೆನಿಸಿತು. ಅತ್ತ ಇತ್ತ ನೋಡುತ್ತಾ
ಗಾಬರಿಯದಂತೆ ನಟಿಸುತ್ತ “ಇಲ್ಲಿ ಯಾವುದೇ ಗುಪ್ತ ಶತ್ರುಗಳು ಇಲ್ಲವಲ್ಲ ನೀನೇಕೆ ಹಲ್ಲುಗಳನ್ನು
ಕೊರೆಯುತ್ತಿರುವೆ?” ನೀನು
ಹೇಳುವುದು ನಿಜ ಆದರೆ ನಿಜವಾದ ಶತ್ರುಗಳು ಬಂದಾಗ ನನಗೆ ಹಲ್ಲುಗಳನ್ನು ಮಸೆಯುವುದಕ್ಕೆ ಸಮಯ
ಸಿಗುವುದಿಲ್ಲವಲ್ಲ. ನನ್ನ ಆಯುಧಗಳು ಆಗ ತಯಾರಿಯಲ್ಲಿ ಇರಬೇಕು. ತಯಾರಿಯಲ್ಲಿ ನಾನು ಇರದಿದ್ದರೆ
ಸಾಯುವೆನು” ಎಂದು ಕಾಡು ಹಂದಿ ಉತ್ತರಿಸಿತು.
ಈ ಕಥೆಯು ಪುರ್ವ ತಯಾರಿಯಲ್ಲಿ ಇರಬೇಕೆಂದು ಹೇಳುತ್ತದೆ.
ಕೊನೆಯ ಸಮಯಕ್ಕಾಗಿ ಕೆಲಸ ಮುಂದುವರೆಸಬಾರದು.
ಶಬ್ದಾರ್ಥಗಳು: wild- living in a jungle- ಕಾಡು ಪ್ರಾಣಿಗಳು
boar –ಕಾಡು ಹಂದಿ
Grin smile- ಮುಗುಳುನಗೆ Tusks- ಉದ್ದನೆಯ ಹಲ್ಲುಗಳು
POINTERS:
1.
Listen to the story carefully. As you listen, tick only those words that
appear in the story (ಕಥೆ
ಗಮನವಿಟ್ಟು ಕೇಳಿರಿ. ಕಥೆ ಕೇಳುವಾಗ ಕೇವಲ ಕಥೆಯಲ್ಲಿ ಬಂದಿರುವ ಶಬ್ದಗಳನ್ನು ಗುರುತಿಸಿರಿ.
Ans. Wild mild, oar boar, ox box fox, dark bark, fun gun, saw raw, please tease, talk walk, pay day, word work, Card hard. Won’t want, chance dance
2.
ಪಠ್ಯಪುಸ್ತಕದ ಪೃಷ್ಠ ಕ್ರ. 7 ರ ಮೇಲಿನ ಚಿತ್ರದಲ್ಲಿ ಮುಂದಿನ ಹೆಸರುಗಳನ್ನು
ಹೊಂದಿಸಿರಿ.: a wild boar tusks a tree trunk
(Oral Work)
3. Listen carefully and answer the questions orally using
only one word or phrase ಮುಂದಿನ ಪ್ರಶ್ನೆಗಳ ಉತ್ತರಗಳನ್ನು ಕೇವಲ ಒಂದು ಶಬ್ದದಲ್ಲಿ
ಅಥವಾ ಶಬ್ದಸಮೂಹದಲ್ಲಿ ಮೌಖಿಕವಾಗಿ ಹೇಳಿರಿ.:
Questions (1) What was the boar doing?
Ans. - sharpening his tusks
(2) How was he doing it? Ans:
carefully
(3) Who lived in the same forest? Ans: a fox
(4) Who saw the wild boar? What did he decide to do?
Ans: a fox, decided to tease him
(5) Did the boar pay any attention to him? Ans- No. he did not.
4. Match the words or phrases in ‘A’ and ‘B’ with
reference to the story.
Looking For = a chance
Make fun of = other animals
Sharpen = tusks
Pay attention to = the fox
5. The following speeches show up the nature of the speaker.
Guess the speaker - the wild boar or the fox ?(ಮುಂದಿನ ವಿಧಾನಗಳು ಮಾತಾಡುವವರ ಸ್ವಭಾವವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತವೆ. ಮಾತನಾಡುವವ ಕಾಡು ಹಂದಿಯೋ
ಅಥವಾ ನರಿಯೋ ಎಂಬುದನ್ನು ತರ್ಕಿಸಿರಿ)
Ans (1) 'I have invited some
friends for a party this evening. I must tidy up the house before 4.00 pm. =the boar
(2) 'I have
to catch a 7.00 am train tomorrow. I need to pack my bag tonight." The
boar
(3)
"These ants are so stupid. All the time they are busy collecting food. =the fox
(4) 'Sister,
thank you for the laddoos. Now, give me a hammer so that I can break
them." =the fox
ಶಬ್ದಾರ್ಥಗಳು:tidy up (ಟಾಯಿಡಿ ಅಪ್) – ಚೆನ್ನಾಗಿ/ಅಚ್ಚುಕಟ್ಟಾದ.
pack (ಪ್ಯಾಕ್) ಕಟ್ಟು
stupid (ಸ್ಟುಪಿಡ್) – ಮೂರ್ಖ
hammer (ಹ್ಯಾಮ್ಮರ್) – ಹತೋಡಿ/ಸುತ್ತಿಗೆ
5. Learn the following idioms about animals:
(ಪ್ರಾಣಿಗಳ ಬಗ್ಗೆ ಇರುವ ನುಡಿಗಟ್ಟುಗಳನ್ನು
ತಿಳಿದುಕೊಳ್ಳಿರಿ)
(1) as sly as
a fox (ನರಿಯ ಹಾಗೆ ಮೋಸಗಾರ)
(2) as quiet as a mouse (ಇಲಿಯಂತೆ ಶಾಂತ)
(3) as brave
as a lion (ಸಿಂಹದ ಹಾಗೆ ಶೂರ
(4) as
stubborn as a mule (ಹೆಸರಗತ್ತೆ ಹಾಗೆ ಹಟವಾದಿ)
(5) as strong
as an ox (ಎತ್ತಿನ ಹಾಗೆ ಬಲವಂತ)
(6) as free as a bird (ಪಕ್ಷಿಯ ಹಾಗೆ ಸ್ವತಂತ್ರ
(7) as busy
as a bee (ಜೇನಿನ ನೋಣದಂತೆ ಕೆಲಸದಲ್ಲಿ ವ್ಯಸ್ತ)
(8) as slow
as a snail (ಸ್ನೇಲ್) (ಬಸವನ ಹುಳದಂತೆ ಗತಿಮಂದ)
(9) as proud as
a peacock (ನವಿಲಿನಂತೆ ಅಹಂಕಾರವುಳ್ಳವ)
7. Find at
least 3 suitable objects for each of the following action words. (ಮುಂದಿನ ಕ್ರಿಯಾಪದಗಳಿಗಾಗಿ ಪ್ರತಿಯೊಂದಕ್ಕೆ ಕನಿಷ್ಠ 3 ಯೋಗ್ಯ ವಸ್ತುಗಳನ್ನು ಶೋಧಿಸಿರಿ:)
Ans. (1) write: a letter, a story, a book
(2) decorate: a stage, a home, a hall
(3) paint: a picture, walls, a box
(4) draw: a line, a picture, a map
(5) play: cricket, games, trick/mischief
(6) open: the door, your mind, a shop
(7) close: the eyes, the window, the
umbrella
(8) wash: clothes, the mouth, the dirt
(9) polish: the shoes, the belt, your
knowledge
(10) throw: the leftover, a stone, a ball
(11) catch: a ball, this mango, a train
(13) Sharpen:
scissors, tusks, a
knife, a
pencil, your
mind
(14) break: the rule, a stick, a bottle
(15) pour: tea, drinks, water
(16) fill: a bucket, a drum, the stomach
(17) cut: an apple, a finger, a paper
(18) join: the circle, lines, both ends
(19) find: a way, a solution, the address
(20) fold: a paper, a mat, a blanket
(21) measure: the length, the height, the area
(22) repair: the umbrella, the shoes, the
machine
8. Try to think of different answers to the following ‘why’ questions.
Write down at list 2 of them in English.
(ಮುಂದಿನ 'Why' ಪ್ರಶ್ನೆಗಳ
ಬೇರೆ ಬೇರೆ ಉತ್ತರ ನೀಡಲು ಪ್ರಯತ್ನಿಸಿರಿ.
ಕನಿಷ್ಠ 2 ಪ್ರಶ್ನೆಗಳ ಉತ್ತರ ಇಂಗ್ಲೀಷದಲ್ಲಿ ಬರೆಯಿರಿ.
(1) Why are
you reading this story ? (ಈ ಪುಸ್ತಕವನ್ನು ನೀನು ಏಕೆ ಓದುತ್ತಿರುವೆ?)
Ans. I like
it./It's interesting. / I am reading it because it's funny.
(2) Why are
you crying ? (ನೀನು ಏಕೆ ಅಳುತ್ತಿರುವೆ?)
Ans. I am
hungry. /Mom bit me.
(3) Why are
you laughing ? (ನೀನು ಏಕೆ ನಗುತ್ತಿರುವೆ?)
Ans. I heard
a funny joke.
(4) Why are
you sitting on the table ? (ನೀನು ಟೇಬಲ್ ಮೇಲೆ ಏಕೆ ಕುಳಿತುಕೊಂಡಿರುವೆ?)
Ans. I feel
like a king here./I think here is confertable.
(5) Why are
you shouting ? (ನೀನು ಏಕೆ ಕೂಗುತ್ತಿರುವೆ?)
Ans. I'm
shouting because people should look at my fancy dress.
(6) Why are
you eating so fast? (ನೀನು
ಇಷ್ಟು ಗಡಿಬಿಡಿಯಿಂದ ಏಕೆ ತಿನ್ನುತ್ತಿರುವೆ?)
Ans. I am
eating fast because I wish to grow fast.
9. Read the
situation and the answers in a, b and c. Guess the 'why' quetios that Akshay asks. (a. b ಮತ್ತು c ದಲ್ಲಿಯ ಪ್ರಸಂಗ ಮತ್ತು ಉತ್ತರವನ್ನು ಓದಿ ಅಕ್ಷಯನು ಕೇಳಿದ ಪ್ರಶ್ನೆ ಗೆಸ್ಸ್
ಮಾಡಿರಿ:)
|
Situation |
Why question |
Answer |
a |
Amit and Ajay are fighting.
|
Akshay: Why are you fighting? |
Amit: He took
my pencil and broke it. |
b |
Ajay is going
home. |
Akshay: Why
are you going home? |
Ajay: I am
hungry. |
c |
Amit is waiting
at the bus-stop. |
Akshay: Why
are you waiting for? |
Amit: I am
waiting for the 10 o’ clock bus. |
1.4 A Letter from Hingoli
ಹಿಂಗೋಲಿಯಿಂದ ಒಂದು ಪತ್ರ
ಅನುವಾದ:
ನನ್ನ ಪ್ರೀತಿಯ ಸಂಜುಮಾಮಾ,
ನಾನು ಹಿಂಗೋಲಿ ತಲುಪಿದ್ದೇನೆ. ನಾವು ಸಗ್ರೋಲಿಯಲ್ಲಿ
ಎಷ್ಟು ಅದ್ಭುತವಾದ ದಿನಗಳನ್ನು
ಕಳೆದಿದ್ದೇವೆ! ಮರೆಯಲಾಗದ ಕ್ಷಣಗಳು!
ಈ ಬೇಸಿಗೆ ರಜೆಯು ನನ್ನ ಜೀವನಕ್ಕೆ ಅನೇಕ ವರ್ಣರಂಜಿತ ನೆನಪುಗಳನ್ನು ಸೇರಿಸಿದೆ. ಸಂಜುಮಾಮಾ, ನಾನು
ನಿನ್ನನ್ನು, ಸಗ್ರೋಲಿಯನ್ನು ಮಿಸ್ ಮಾಡುತ್ತೇನೆ.
ಸಗ್ರೋಲಿಯಲ್ಲಿ ನಾನು ಮಂಜ್ರಾ ನದಿಯಲ್ಲಿ
ಈಜಾಡಿ ಆನಂದಿಸಿದೆ. ಇದರ
ದಂಡೆಯಲ್ಲಿ ತೇಜಸ್ ಮತ್ತು ಅವಧೂತ್ ಜೊತೆಗೆ ಆಟ ಅಡಿದೆ ಮತ್ತು ಬಾಲಾಘಾಟ್ ಬೆಟ್ಟಗಳ ಮೂಲಕ ನಡೆದೆವು. ಮನೆಗೆ
ಹಿಂತಿರುಗುವಾಗ ಎಮ್ಮೆ ಮೇಲೆ ಸವಾರಿ ಮಾಡುತ್ತಿದ್ದ ನನಗೆ ಸಗ್ರೋಲಿಯ ರಾಜನಂತೆ ಅನಿಸಿತು.
ಮತ್ತು ಆ ಊಟ! ವಾವ್! ಇದು ಚಕಲಿ ಜೊತೆ ಮಾವಿನ್ ರಸ, ಪಾಪಡಿ
ಮತ್ತು ಕಾಂದಾ ಭಜಿ, ಮೀರಾಮಾಮಿ ಒಳ್ಳೆಯ ಅಡಿಗೆಯಲ್ಲಿ ಬಹಳ
ಪರಿಣಿತಳು. ಅಜ್ಜಿಯ
ಶ್ರೀಖಂಡವಡೆ
ಅನುಪಮ. ಚಿಕ್ಕಪ್ಪ-ತಾತನ
ವಾಚನಾಲಯದಲ್ಲಿ ಕಿಶೋರ್, ಚಂಪಕ್ ಮತ್ತು ಕುಮಾರ್ ಅವರ ಸಂಪುಟಗಳನ್ನು ಓದಿ ನಾನು ಎಷ್ಟು ಆನಂದಿಸಿದೆ! ಮುಂದಿನ ವರ್ಷ ಸಗ್ರೋಳಿ
ಗ್ರಾಮಕ್ಕೆ ಭೇಟಿಯಾಗಲು
ನಾನು ತುಂಬಾ ಕಾಯುತ್ತಲಿದ್ದೇನೆ.
ತಾತ
ಅಜ್ಜಿ, ರಾಜುಮಾಮಾ, ಶೈಲಾಮಾಮಿ, ಮೀರಾಮಾಮಿ ಅವರಿಗೆ ನನ್ನ ನಮಸ್ಕಾರಗಳು. ತೇಜಸ್ ಮತ್ತು ಅವಧೂತರಿಗೆ ಶುಭಾಶಯಗಳು.
ನಿನ್ನ ಪ್ರೀತಿಯ
ರಮಣ
ವಿ. ಸೂ. – ನಾನು ತೇಜಸ್ನಿಗೆ ಎರಡು ಅಂಚೆ ಚೀಟಿಗಳು ಮತ್ತು ಅವಧೂತ್ಗಾಗಿ ಕಡ್ಡಿ ಪೆಟ್ಟಿಗೆಯ ಕವ್ಹರ್ ಅವರ ಸಂಗ್ರಹದಲ್ಲಿಡಲು ಕಳುಹಿಸುತ್ತಿದ್ದೇನೆ.
POINTERS: (Textbook page 11)
1. Answer
the following questions:
(a) Where does Raman live? (ರಾಮನ್ ಎಲ್ಲಿ ವಾಸಿಸುತ್ತಾನೆ?)
Ans. Raman
lives in Hingoli.
(b) Where does Sanjumama live ? (ಸಂಜುಮಾಮಾ
ಎಲ್ಲಿ ವಾಸಿಸುತ್ತಾರೆ?)
Ans.
Sanjumama lives in Sagroli.
(c) Name the river in Sagroli. (ಸಗ್ರೋಲಿಯಲ್ಲಿಯ ನದಿಯ ಹೆಸರು ಹೇಳಿರಿ.) Ans.
The river in Sagroli is Manjara.
(d) Who has a library ? (ವಾಚನಾಲಯ ಯಾರದು?)
Ans.
Kaka-ajoba has a library.
(e) If Raman made a list of his relatives at
Sagroli, what names would he write? (ರಮಣನು ಸಗ್ರೋಳಿಯಲ್ಲಿರುವ ತನ್ನ ಸಂಬಂಧಿಕರ ಯಾದಿ ಮಾಡಿದರೆ
ಯಾವ ಹೆಸರುಗಳನ್ನು ಬರೆಯುವನು)
Ans.
Sanjumama, Aaji, Ajoba, Rajumama, Shailamar ajoba, Tejas and Avadhoot (maternal
cousins).
2. (i) List the interesting
things that Raman did at Sagroli. ರಮಣನು ಸಗ್ರೋಳಿಯಲ್ಲಿ ಮಾಡಿದ ಮನೋರಂಜನೆಯ ಸಂಗತಿಗಳನ್ನು
ಯಾದಿ ಮಾಡಿರಿ.
Ans. (1) Enjoyed swimming in the river
Manjara. (2) Played with Tejas and Avadhoot on the banks of river. (3) Went on long walks through the
Balaghat hills, (4) Ride a buffalo. (5) Read the bound volumes of
Kishor, Champak and Kumar.
1.
Spot the exclamations (!) in the letter and copy the
sentences. (ಪತ್ರದಲ್ಲಿ ಉದ್ಗಾರವಾಚಕ ವಾಕ್ಯಗಳನ್ನು ಗುರುತಿಸಿ
ಬರೆಯಿರಿ)
Ans. (1) How wonderful were the days we spent
at Sagroli!
(2) Unforgettable moments! (3)
That lunch! Wow! (4) How I enjoyed reading the bound volumes of Kishor, Champak
and Ke in Kaka-ajoba's library!
4. (a) Find and copy the
non-English words in the letter.
Ans. Amras, Kurdal, Papdya, Kanda
Bhaji, Shrikhanda wadi, Aaji. Ajo (b) Make a list of your favourite
foods/dishes. How many of the words are in English? Underline them.
Ans. Puranpoli, Idli, Pizza,
Burger, Modak, Shrikhand-puri, Pulao, Bir Two of them are English words.
(c) List five of your favourite
books or stories. How many of the names are in English? Underline them.
Ans. Champak, Kasturi, Shyamchi Aai, Gotya, Tin-Tin
magazine, Gulliver's Travels, Sindba Sailor, Robin Hood, Faster Fene. Three of
them are English names.
5.
Find the smaller words hidden in the following words. Do not chang order of
the letters in the words:
Ans. (1) reached: reach, each (2)
wonderful : won, wonder, on (3) unforgettable: for, get, forget, table, able
(4) colourful: colour, our (5) incomparable: in, parable, able (6) lovingly:
loving. in. Oral Work 6. Study the readings given on the Textbook page 11 and read the following dates:
(1) 15 August 2015: The fifteenth
of August two thousand and fifteer (2) 22 December: The twenty-second of
December
(3) 26 January: The twenty-sixth
of January
(4) 1 May: The first of May
(5) 9 June 2015:The ninth of June two thousand and fifteen
ಏಕ ವಚನ ಪದಗಳನ್ನು ಕೊನೆಯಲ್ಲಿ -es ಅಕ್ಷರಗಳನ್ನು ಜೋಡಿಸಿ ಬಹುವಚನ ಮಾಡಲಾಗುವುದು.
ಏಕ ವಚನ Singular Form |
ಬಹುವಚನ Plural Form |
class |
classes |
bunch |
bunches |
match |
matches |
dish |
dishes |
brush |
brushes |
Mass |
Masses |
fox |
foxes |
branch |
branches |
eyelash |
eyelashes |
dash |
dashes |
dress |
Dresses |
box |
boxes. |
Uncle - ಚಿಕ್ಕಪ್ಪ/ದೊಡ್ಡಪ್ಪ/ಮಾಮಾ Aunt – ಚಿಕ್ಕಮ್ಮ/ದೊಡ್ಡಮ್ಮ/ಅತ್ತೆ/ಮಾಮಿ Grandfather –ಅಜ್ಜ/ತಾತ Grandmother- ಅಜ್ಜಿ Cousin –ಚಿಕ್ಕಪ್ಪ/ದೊಡ್ಡಪ್ಪ/ಮಾಮಾನ
ಮಗ
9. Write the terms of address you use for your relatives
or family friends.
Example : Sanjumama – Dearest
Mamashri
Kaka Dearest
KAKAJI
Ajoba- My
Dear Ajoba.
0 ಕಾಮೆಂಟ್ಗಳು
ಧನ್ಯವಾದಗಳು